Συνθετική Ψυχοθεραπεία - Ανθοθεραπεία "Ευρέως Φάσματος"
 Βελτίωση Συμπτωμάτων (μέρος 1)

<< προηγούμενη σελίδα

ΤΟ ΣΥΜΠΤΩΜΑ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Ποια Είναι η Λειτουργία του Συμπτώματος

To σύμπτωμα είναι ένα σημείο ή ένα σημάδι που υποδηλώνει κάτι που έχει μια μοναδική σημασία για αυτόν που ασυνείδητα το «δημιουργεί». Μπορεί κάποιος να το δει σαν ένα αποτέλεσμα συμβιβασμού ανάμεσα στο εγώ και σε μια απαγορευμένη επιθυμία που το εγώ αποτυγχάνει να την απωθήσει ή να την χειριστεί με άλλον τρόπο και έτσι αναγκάζεται να την μετατρέψει σε σύμπτωμα (1).

Tο σύμπτωμα μπορεί ακόμα να κατανοηθεί και σαν μια αμυντική συμπεριφορά που σαν στόχο έχει να μας αποτρέψει από το να βιώσουμε τα αυθεντικά μας συναισθήματα, επειδή αυτά συγκρούονται με αγχώδη συναισθήματα, όπως είναι η ενοχή, η ντροπή, το άγχος, ή/και ο πόνος και σαν συνθήκη συμβιβασμού προκύπτει το σύμπτωμα.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το σύμπτωμα ήταν, την δεδομένη χρονική στιγμή που σχηματίστηκε, η καλύτερη δυνατή λύση που μπορούσε να δώσει το εγώ με την ωριμότητα και τις δυνατότητες που είχε καθώς και με τις εξωτερικές συνθήκες που επικρατούσαν.

Το σύμπτωμα δεν είναι μια τυχαία ψυχική έκφραση αλλά έχει μια εσωτερική συνοχή που συνδέεται με κάποια προσωπική συναισθηματική αλήθεια η οποία είναι, κατά τέτοιον τρόπο, ασυνείδητα δομημένη ώστε να καθιστά το σύμπτωμα αναγκαίο να υπάρχει, παρ΄όλο τον πόνο, την δυσαρέσκεια, την απέχθεια ή/και την αναστάτωση που δημιουργεί.

Σαν παράδειγμα μπορεί κάποιος να "προτιμάει¨" να ταλαιπωρείται από μια οδυνηρή κατάθλιψη, διότι αισθάνεται άγχος και ενοχή διότι αν αποκάλυπτε τον γνήσιο θυμό του στους οικείους του, αυτό θα σήμαινε γι αυτόν ότι δεν θα ήταν πια το "καλό (προσαρμοσμένο)παιδί" που η οικογένεια του εγκρίνει και αποδέχεται. Επομένως η έκφραση του θυμού σύμφωνα με την προσωπική συναισθηματική του αλήθεια, θα αλλοίωνε ένα ανεκτίμητο για αυτόν χαρακτηριστικό της προσωπικότητας του και ενδεχομένως θα απομάκρυνε τα πρόσωπα που αγαπάει και χρειάζεται.

Πως Συμβάλλει η Ψυχοθεραπεία στην Εξάλειψη των Συμπτωμάτων

Η ψυχοθεραπεία, εκτός των άλλων πολλαπλών λειτουργιών της, μπορεί να μας βοηθήσει να αναγνωρίσουμε την σκοπιμότητα και τη λειτουργία που το σύμπτωμα είχε στο παρελθόν πλαίσιο στο οποίο ζούσαμε, αλλά και να συνειδητοποιήσουμε την επιβάρυνση, την σύγχυση και την ακύρωση που αυτό δημιουργεί στην παρούσα ζωή μας.

Η ψυχοθεραπεία επίσης μας διευκολύνει με διάφορες τεχνικές ή μέσα από την επεξεργασία της θεραπευτικής σχέσης, να έρθουμε σε σταδιακή επαφή με τα αυθεντικά μας συναισθήματα που μέχρι τώρα φοβόμασταν να αντιμετωπίσουμε.

Χαρακτηριστικό αρνητικό επακόλουθο των συμπτωμάτων είναι η μείωση του επιπέδου της λειτουργικότητας μας  και η δημιουργία μιας συρρικνωμένης, αρνητικής εμπειρίας για τη ζωή.

Κοινά συμπτώματα είναι το άγχος, η κατάθλιψη, ο πανικός με ή χωρίς αγοραφοβία, η κοινωνική φοβία, η αίσθηση οδυνηρής μοναξιάς, οι δυσκαμψίες στον χαρακτήρα, τα προβλήματα σχέσεων, κλπ.

Όταν τελικά ερχόμαστε στην θεραπεία τα περισσότερα συμπτώματα μας έχουν δραματικό και επείγοντα χαρακτήρα και επιζητούν άμεση λύση.

Όταν η λύση αυτή δίνεται και αποδεσμευόμαστε από αυτά,ενισχύεται η πίστη μας στην θεραπεία και προάγεται η θέληση μας να κατανοήσουμε το νόημα τους.

Πως Συμβάλλει η Ανθοθεραπεία στην Εξάλειψη των Συμπτωμάτων-Ο "Ανώτερος Εαυτός"

Η ανθοθεραπεία μπορεί διακριτικά αλλά και δραστικά να συμβάλλει τόσο στην μείωση όσο και στην εξάλειψη των συμπτωμάτων, που είναι το άμεσα ζητούμενο, όσο και στην αύξηση της ενόρασης για την κατανόηση της λειτουργίας τους.

Η ανθοθεραπεία, με τις υψηλές συχνότητες των ιαμάτων της, έρχεται να υποστηρίξει την «παραίτηση» μας από το σύμπτωμα επειδή μας φέρνει σε επαφή με ένα ανώτερο επίπεδο κατανόησης και επίγνωσης της ψυχικής μας αλήθειας.

Αυτό είναι το επίπεδο που ο Maslow ( 4) ονόμασε Ανώτερη Φύση, ο Jung (5 ) Αρχέτυπο Εαυτό, ο Stein (6) Καθοδηγούσα Ευφυΐα, οι Ζonar και Mashal (7) Πνευματική Νοημοσύνη, ο Assagioli (8) Ανώτερο Εαυτό ή Υπερσυνείδητο και ο ιδρυτής της ανθοθεραπείας, δρ. Bach ( 9 ) Ανώτερο Eαυτό.

Παρ’ότι αποφεύγουμε να μιλάμε για αυτό το επίπεδο συνειδητότητας, ακόμα και μέσα στα πλαίσια της ανθοθεραπείας, επειδή ίσως κάνει την θεραπευτική της δυσνόητη ή και γραφική, θα ήθελα να καταθέσω και την προσωπική μου μαρτυρία σχετικά με την δυσπιστία που ένοιωσα, έχοντας μια αφετηρία ψυχοδυναμική όταν αρχικά διάβασα για αυτό «το ψυχολογικό γονίδιο».

Όταν όμως έγινα, ξανά και ξανά, μάρτυρας της τάχιστης βελτίωσης των συμπτωμάτων των θεραπευόμενων μου αναρωτήθηκα πως αν η ανθοθεραπεία δεν περνούσε τα συμπτώματα από ένα ανώτερο κέντρο διύλισης, πώς αλλιώς θα μπορούσε να θεραπεύει;

Και πώς ήταν δυνατόν μαζί με την θεραπεία των συμπτωμάτων να αυξάνεται και η επίγνωση σχετικά με την αιτία που τα δημιούργησε (η οποία εμπεδώνεται με την διαμεσολάβηση της ψυχοθεραπείας, αλλιώς οι ενοράσεις περνούν σαν απλές σκέψεις και δεν εντυπώνονται);

Έτσι η ανθοθεραπεία στάθηκε η αφορμή να στραφώ στην Υπερπροσωπική ψυχολογία και να μελετήσω τις απόψεις των θεωρητικών που περιέγραψαν αυτήν την περιοχή, μερικούς από τους οποίους ανέφερα πιο πάνω.

Το κύριο κοινό χαρακτηριστικό που αποδίδεται σε αυτή την περιοχή ύπαρξης του ανθρώπου, αφορά την προϋπάρχουσα ολότητα κι τελειότητα του, εμπεριέχει δε το ανώτερο δυναμικό του με όλες τις αρετές, τα ταλέντα, τις ικανότητες και τον σκοπό της ζωής του.

Τα ανθοϊάματα, εκπέμποντας περίπου στην ίδια συχνότητα με αυτό το ανώτερο επίπεδο συνειδητότητας, διεγείρουν και επιστρατεύουν τις κατάλληλες θετικές δυνάμεις που απαιτούνται για να εξουδετερωθεί το σύμπτωμα.

Αν για παράδειγμα  πάσχουμε από κατάθλιψη θα πάρουμε ανθοϊάματα που, ανάλογα με την συγκεκριμένη δόνηση τους, θα ενεργοποιήσουν την χαρά, το κουράγιο, την ελπίδα, την αυτονομία ή άλλες θετικές ποιότητες που μας είναι απαραίτητες για να υπερνικήσουμε την κατάθλιψη.

Τη δράση των σωστά επιλεγμένων ανθοϊαμάτων την χαρακτηρίζει μια πρωτοφανής αμεσότητα και αποτελεσματικότητα διότι η επενέργεια τους μετατοπίζει το νου σε αυτήν την ανώτερη περιοχή επεξεργασίας, ήδη ενυπάρχουσα, αλλά ακινητοποιημένη από τις δυσλειτουργικές, παγιωμένες πρώιμες εγγραφές και συμπεράσματα που οι αρνητικές εμπειρίες και τα ψυχικά τραύματα της ζωής μας δημιούργησαν.

Αυτός είναι και ο λόγος που αυτή η νοητική μετατόπιση βιώνεται φυσικά σαν να κατακτήσαμε κάτι που ήδη είχαμε αλλά εμποδιζόμασταν να το αξιοποιήσουμε.