Συνθετική Ψυχοθεραπεία - Ανθοθεραπεία  "Ευρέως Φασματος"
Η Προσωπικότητα (μέρος 3ο)

<< προηγούμενη σελίδα   

ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ 

Ti Είναι η Αναδόμηση της Προσωπικότητας

Τα θέματα με τον χαρακτήρα ή την προσωπικότητα μας είναι συχνά δύσκολο να εντοπιστούν γιατί έχουμε ταυτιστεί μαζί τους και τα θεωρούμε μέρος της ύπαρξης μας. Ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητας είναι ένα μοτίβο συμπεριφοράς που εκφράζεται σταθερά και μακροχρόνια σε ποικίλες καταστάσεις.

Ο χαρακτήρας είναι ένας μηχανισμός προστασίας απέναντι τόσο σε εξωτερικούς κινδύνους όσο και στην πίεση που ασκούν οι ενστικτώδεις παρορμήσεις επάνω μας. Κλασσική έχει παραμείνει η περιγραφή αυτών των αυτοπροστατευτικών μηχανισμών απέναντι στο άγχος σαν "χαρακτηρολογική θωράκιση" την οποία όλοι κουβαλάμε και η οποία λειτουργεί και σαν "αντίσταση" στη θεραπεία.

Για να αλλάξουμε, λοιπόν, η θεραπεία πρέπει να σπάσει αυτή την "πανοπλία" και να μας φέρει σε επαφή με τον βαθύτερο εαυτό μας, χωρίς μεταμφιέσεις.(18)

Η αλλαγή και η μεταμόρφωση του ψυχικού μας κόσμου πρέπει να συνοδεύεται και από μια αναδόμηση της προσωπικότητας μας η οποία θα μπορούσε να νοηθεί σαν μια αναδιαμόρφωση ή αναδιάταξη του τρόπου με τον οποίο βλέπουμε, βιώνουμε και θυμόμαστε τον εαυτό μας και τον κόσμο.

Η αναδόμηση της προσωπικότητας δεν αφορά μόνο μια αλλαγή στον χαρακτήρα μας κατά την οποία οι αμυντικοί μηχανισμοί του αυξάνονται (όταν υπάρχει έλλειμμα) ή μειώνονται ( όταν υπάρχει πλεόνασμα), αλλά επέρχεται και μια ποιοτική αλλαγή από ένα πιο ανώριμο επίπεδο λειτουργίας σε ένα πιο ώριμο επίπεδο ανταπόκρισης στο περιβάλλον (2).

Αυτό σημαίνει ότι αν χρησιμοποιούσαμε, για παράδειγμα, την παθητική επιθετικότητα για να αντιμετωπίσουμε τον θυμό που προοριζόταν για τους άλλους με το να τον στρέφουμε εναντίον μας και να φερόμαστε παθητικά δηλαδή με αναβλητικότητα, αβλεψίες ή ασθένειες (που επιβαρύνουν έμμεσα τον άλλον), αυτή την άμυνα μπορούμε να την μεταποιήσουμε στην ώριμη μορφή της, σε χιούμορ το οποίο μας επιτρέπει να εκφράζουμε ελεύθερα τα συναισθήματα μας χωρίς να δυσφορούμε ή να παγώνουμε και χωρίς να δυσαρεστούμε τους άλλους. Το χιούμορ μας επιτρέπει να ανεχτούμε αλλά και να εστιάζουμε σε συναισθήματα και σκέψεις που είναι εξαιρετικά δύσκολο να εκφραστούν.


Τι Στόχους Περιλαμβάνει η Αναδόμηση της Προσωπικότητας στην Ψυχοθεραπεία

Η αναδόμηση της προσωπικότητας στην ψυχοθεραπεία περιλαμβάνει το να βιώσουμε και να  εκφράσουμε τα αυθεντικά συναισθήματα μας καθώς και να αναθεωρήσουμε την αρνητική εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και τον άλλον. Αυτό σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε και παραιτούμαστε από τις "δυσλειτουργικές άμυνες" που αποσυντονίζουν την προσωπικότητα μας.

Αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε αν έρθουμε σε επαφή με το ασυνείδητο "πρωτογενές" και "δευτερογενές" όφελος που συντηρεί αυτές τις άμυνες καθώς και με τα συνειδητά ή ασυνείδητα άγχη και τις φοβίες που τις διαιωνίζουν (2).

Η λέξη "'όφελος" συχνά παραπέμπει σε μια προσωπική συνειδητή απολαβή που αποκομίζουμε από τους άλλους όταν συμπεριφερόμαστε με ένα συγκεκριμένο τρόπο.Στην πραγματικότητα όμως τόσο το "πρωτογενές" όσο και το "δευτερογενές" όφελος είναι τελείως ασυνείδητα.

Επομένως, ένας από τους κύριους στόχους της θεραπείας είναι να επιλύσει τις ψυχικές συγκρούσεις που βρίσκονται κάτω από τις δυσκολίες μας, χρησιμοποιώντας ένα σταδιακό πλησίασμα των υποκείμενων, δύσκολων για μας συναισθημάτων, δουλεύοντας με ένα τρόπο έτσι ώστε οι άμυνες μας να γίνουν πιο λειτουργικές, τα άγχη και οι φοβίες μας να μειωθούν, τα συναισθήματα μας να απελευθερωθούν, η εικόνα του εαυτού μας και η σχέση μας με τους άλλους να αποκατασταθεί και το δημιουργικό δυναμικό μας να απελευθερωθεί.

Εάν λοιπόν η ψυχοθεραπεία στοχεύει σε μια ολοκλήρωση της προσωπικότητας θα επιχειρήσει μια αναδόμηση σε όλες αυτές τις παραμέτρους, δηλαδή αναδόμηση αμυνών, αναδόμηση συναισθημάτων, αναδόμηση της εικόνας του εαυτού και του άλλου καθώς και ενσωμάτωση του ανώτερου, δημιουργικού δυναμικού της .


Τι Στόχους Περιλαμβάνει η Αναδόμηση της Προσωπικότητας στην Ανθοθεραπεία

Η ανθοθεραπεία μπορεί να λειτουργήσει να ως καταλύτης εξέλιξης,ωρίμανσης και ολοκλήρωσης της προσωπικότητας υποστηρίζοντας βήμα προς βήμα τους παραπάνω στόχους, ως εξής:

Πρώτα από όλα, με ειδικά ανθοϊάματα θα μας ανακουφίσει καίρια και άμεσα, μειώνοντας ή εξαλείφοντας τα επείγοντα ή/και επίμονα συμπτώματα και ή άλλα ζητήματα που μας απασχολούν. Αυτή η γενικότερη βελτίωση θα ενισχύσει την πίστη μας στις δυνάμεις μας, τη θεραπεία και τη θεραπευτική σχέση.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, δηλαδή, με την υποστήριξη του θεραπευτή και τη χορήγηση κατάλληλων ανθοϊάματων αναπτύσσουμε ένα ενδιαφέρον για την κρυφή ατζέντα που βρίσκεται κάτω από τις αμυντικές συμπεριφορές μας και επιχειρούμε ένα ταξίδι μέσα στον χαρακτήρα μας για να ανακαλύψουμε γιατί λειτουργούμε όπως λειτουργούμε και πώς γίναμε αυτοί που είμαστε.

Η ανθοθεραπεία, ακόμα, με τις θετικές δονήσεις των ανθοϊαμάτων της θα απαλύνει και θα αναπλαισιώσει τις δυσλειτουργικές άμυνες μας και θα μας  υποστηρίξει να βιώσουμε και να εκφράσουμε τά αυθεντικά μας συναισθήματα που  έχουν απωθηθεί, καταπιεστεί ή διασχιστεί από την ενημερότητα μας.

Κατά τον ίδιο τρόπο θα μεταμορφώσει τα διάφορα αμυντικά μας συναισθήματα όπως είναι: το άγχος, η ενοχή, η ντροπή, η δυσφορία,ο συναισθηματικός πόνος, με ανθοϊάματα που ενσταλάζουν τις αντίθετες από αυτά θετικές ποιότητες, για να αποκτήσουμε ηρεμία, αίσθηση της αξίας μας, εμπιστοσύνη στον εαυτό μας, αντοχή ή/και υπέρβαση του πόνου.

Επίσης στο τομέα της αναδόμησης της εικόνας του εαυτού μας  θα χορηγήσει ιάματα που θα μας υποστηρίξουν να βιώσουμε θετικά συναισθήματα για τον εαυτό μας όπως: αυτοαποδοχή, αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, αυτοσεβασμό, αυτονομία, φροντίδα για τις ανάγκες μας και συμπόνια για τις δυσκολίες μας. 

Στον τομέα της αλλαγής της εικόνας του άλλου θα μας ενθαρρύνει να βιώσουμε θετικά συναισθήματα για τον άλλον όπως: αποδοχή, κατανόηση,αγάπη, συμπόνια, συγχώρηση και βέβαια όπου χρειάζεται οριοθέτηση.

Για παράδειγμα στον θεραπευόμενο που φοβάται να εκφράσει κάποια αντίθετη γνώμη προς την μητέρα του, εξ αιτίας της ενοχής που νοιώθει γιατί αυτή θα νομίσει ότι τον δεν τον ανέθρεψε σωστά, θα χορηγηθούν ιάματα που απαλύνουν την απρόσφορη ενοχή, αυξάνουν την αυτοπεποίθηση, ενισχύουν την διαφοροποίηση του, υποστηρίζουν την πίστη στην γνώμη του και προωθούν την έκφραση της.


Τι στόχους περιλαμβάνει η Ενσωμάτωση του"Ανώτερου Εαυτού"

Αυτός ο στόχος τέθηκε τελευταίος επειδή ουσιαστικά αναφέρεται στη πραγμάτωση του δυναμικού του ανθρώπου και αποτελεί την «ειδικότητα» της ανθοθεραπείας, λόγω της ικανότητας της να συντονίζει την προσωπικότητα με την ανώτερη έκφραση της, τον «Ανώτερο Εαυτό», όπως αναφέραμε και στην ενότητα για τα συμπτώματα.

Στην ψυχοδυναμική θεωρία, η αυτοπραγμάτωση μπορεί να επιτευχθεί, μόνο, αφού επιλυθούν οι υποκείμενες συγκρούσεις ή/και αποκατασταθούν διάφορα ελλείμματα, δύο ενδοψυχικές καταστάσεις που απορροφούν σημαντική ενέργεια από την προσωπικότητα. Η δημιουργικότητα προκύπτει από την μετουσίωση ερωτικών ή επιθετικών ενστικτωδών τάσεων.

Ο όρος αυτοπραγμάτωση, πάντως, προέρχεται από την ανθρωπιστική και την υπερπροσωπική ψυχοθεραπεία, προσεγγίσεις που θεωρούν ότι η τάση πραγμάτωσης είναι εγγενής στην ανθρώπινη φύση και ο άνθρωπος καθοδηγείται από αυτήν.

Η υπερπροσωπική ψυχοθεραπεία, όπως και η ανθοθεραπεία, πρεσβεύει ότι ο άνθρωπος έχει μια ανώτερη φύση που εμπεριέχει, εκ των προτέρων, τις αρετές, τα ταλέντα, τις ικανότητες και τον σκοπό της ζωής του.

Επιπρόσθετα, στην ανθοθεραπεία ο θεραπευτικός στόχος βρίσκεται στην αναπλαισίωση της προσωπικότητας γύρω από αυτό το ανώτερο κέντρο, ή τον "Ανώτερο Εαυτό". Σύμφωνα με τη θεωρία της ανθοθεραπείας, η απώλεια του συντονισμού μεταξύ "Προσωπικότητας" και "Ανώτερου Εαυτού" είναι η αιτία της ασθένειας, σε όλες της εκφράσεις.

Η ανθοθεραπεία υποστηρίζει όλους τους παραπάνω στόχους για την ολοκλήρωση της προσωπικότητας και τον συντονισμό της με τον "Ανώτερο Εαυτό".

 Έτσι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, μετά τη λήψη της, αρχίζουν να διαφαίνονται ή να ενισχύονται διάφορα χαρίσματα, ταλέντα, αρετές, ικανότητες ή άλλες εκφραστικές ανησυχίες που ενυπάρχουν σε αυτήν την περιοχή.

Επιπλέον, μπορεί κάποιος, ευθύς εξ αρχής, να θέσει σαν αίτημα στη θεραπεία την ανακάλυψη ή/και διεύρυνση των δημιουργικών πλευρών του ή την διερεύνηση του σκοπού της ζωής του.

Προς το τέλος της θεραπείας, κάποιοι θεραπευόμενοι με πνευματικές ανησυχίες επιθυμούν να διευρύνουν περαιτέρω τη συνειδητότητα τους, λαμβάνοντας ανθοθεραπεία για να επιτύχουν υψηλότερα επίπεδα αγάπης, ευγνωμοσύνης, συγχώρεσης, ησυχίας ή/και βίωσης της ενότητας του κόσμου.

Έτσι η ανθοθεραπεία, με τις θετικές δονήσεις των ιαμάτων της, σε συνεργασία με την ψυχοθεραπεία, με την υποστηρικτική και διερευνητική της λειτουργία, προσφέρουν την μοναδική ευκαιρία να συναντήσουμε τον εαυτό μας σε όλο του το εύρος (κατά το δυνατό) και αυτή η συνάντηση είναι, για όσους την βιώνουν, μια εμπειρία λυτρωτικά απελευθερωτική.


Σημ: Η Αναδόμηση, Ανάπτυξη και Ολοκλήρωση της Προσωπικότητας αλλού μπορεί να αναφέρεται ως Εξισορρόπηση και Ανάπτυξη του Χαρακτήρα, για λόγους συντομίας.


Βελτίωση Συμπτωμάτων >>    


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Freud, S. (1920) A General Introduction to Psychoanalysis. New York: Pocket,1969

  2. Mc Cullough, L. (1997). Changing Character. Short Term Anxiety- Regualating Psychotherapy for Restructuring Defenses, Affects, and Attachment. New York:Basic Books

  3. Mc Cullough, L. et al. (2003) Treating Affect Phobia. A Manual for Short-Term Dynamic Psychotherapy. New York: The Guilford Press

  4. Maslow, A. (1971) The Farther Reaches of Human Nature..USA: Penguin Compass

  5. Jung, C. (1954) The Development of Personality: Papers on Psychology, Education and Related Subjects. USA: Princeton University Press, 1981

  6. Stein, R. (1984) Incest and Human Love.2nd ed. USA: Spring Publications,Inc.

  7. Zohar, D.-Marshal, I. (2000) Spiritual Intelligence. The Ultimate Intelligence. London: Bloomsbury, 2001

  8. Assagioli, R. (1965) Psychosynthesis. The Definite Guide to the Principles and Techniques of Psychosynthesis. London: Thorsons, 1993

  9. Bach, E. (1931) Heal Thyself : An Explanation of the Real Cause and Cure of Disease.UK: C W Daniel Company ltd,1999

  10. Freud, S. (1920) Beyond the Pleasure Principle. London: Vintage Standard Edition: 2001,18:3-64

  11. Levine, P-Frederick, A. (1997) Waking the Tiger. Healing Trauma. California: North Atlantic Books

  12. Μάνος, Ν.( 1997) Βασικά Στοιχεία Κλινικής Ψυχιατρικής. Αναθεωρημένη Έκδοση. Θεσσαλονικη: University StudioPress

  13. Herman, J. (1992) Trauma and Recovery. The Aftermath of Violence-From Domestic Abuse to Political Terror. New York: Basic Books, 1997

  14. Kihlstrom, J. (1997) Suffering from Reminiscences: Exhumed Memory, Implicit Memory, and the Return of the Repressed in M.A. Conway (ed.), Recovered Memories and False Memories. Oxford: Oxford University Press,

  15. Freud, S. (1896) Further Remarks on the Neuro-Psychoses of Defense. London: Vintage Standard Edition: 2001,3:159-185

  16. Freud, S. (1915) Repression. London: Vintage Standard Edition: 2001,14:143-158

  17.  Reich, W.(1933) Character Analysis.New York: Simon & Schuster,1949