Ανθοϊάματα Μπαχ, μία Επιστημονική Προσέγγιση στη Διάγνωση & Θεραπεία

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ιατρική επιστήμη έχει να επιδείξει εντυπωσιακές επιτυχίες στον αγώνα κατά της σωματικής ασθένειας. Αλλά δεν μπορεί να κάνει τίποτε για τα πνευματικά η συναισθηματικά δεινά.

Στην πραγματικότητα, μάλιστα, φαίνεται ότι τα δραστικά μέτρα της χημικής-τεχνολογικής θεραπείας έχουν οδηγήσει το παθογόνο επίκεντρο της ασθένειας από έξω προ τα μέσα και έχουν αυξήσει την συχνότητα εμφάνισης των ψυχικών και συναισθηματικών προβλημάτων.

Πριν από εξήντα και πλέον χρόνια ,ο διακεκριμένος ιατρός και ερευνητής Δρ. Έντουαρντ Μπαχ ανέπτυξε ένα καινούργιο είδος θεραπείας, την «Aνθοθεραπεία», η οποία αντιμετώπιζε τους ψυχικούς και συναισθηματικούς παράγοντες,ως αιτίες της νόσου. Δεδομένων των (πενιχρών) αποτελεσμάτων των σύγχρονων θεραπειών, δεν είναι καθόλου περίεργο ότι η δημοτικότητα της ανθοθεραπείας συνεχίζει να αυξάνεται αλματωδώς.

Η Ανθοθεραπεία του Μπαχ δεν ερευνά τα φυσικά συμπτώματα μιας ασθένειας αλλά ενδιαφέρεται για τις υποκείμενες η προεξάρχουσες ψυχικές και συναισθηματικές καταστάσεις και στοχεύει στη θεραπεία των ψυχικών και όχι των σωματικών συμπτωμάτων.

Η Ανθοθεραπεία του Μπαχ επιχειρεί να θεραπεύσει την ψυχή του ασθενή, τα σωματικά προβλήματα είναι δευτερεύοντα. Ο Δρ. Μπαχ είχε μια βάση για αυτήν την ασυνήθιστη ιδέα. Ψάχνοντας για μια πραγματικά ανθρωπιστική θεραπεία, σκόνταψε πάνω σε ένα φαινόμενο που είχε μείνει σε μεγάλο βαθμό απαρατήρητο στη σύγχρονη ιατρική.

Σύμφωνα με την δομή της προσωπικότητας και την συναισθηματική ιδιοσυγκρασία, η ίδια ασθένεια μπορεί να προέλθει από διαφορετικά ψυχικά συμπτώματα σε διαφορετικά άτομα. Εκδηλώσεις όπως η ανησυχία, η απάθεια, η ανοικτή ή επιφυλακτική συμπεριφορά, ο φόβος θανάτου ή μια έλξη προς τον θάνατο, η δυστροπία ή η ευγνωμοσύνη, προσδίδουν στα σωματικά συμπτώματα προσωπικό νόημα.

Συνήθως ,ως γιατροί, περιγράφουμε έναν ασθενή με αυτόν τον τρόπο: έχει αυτή την θερμοκρασία, έχει διάρροια και ιδρώνει υπερβολικά. Τα εργαστηριακά ευρήματα είναι αυτά και αυτά και ο ασθενής είναι απαθής και αδύναμος.

Μπορούμε, παρ’όλα αυτά να περιγράψουμε τα σωματικά συμπτώματα
που έχουν προκύψει από ψυχικές αιτίες, αρχίζοντας με αυτό τον τρόπο: το πρόσωπο του ασθενή έχει μια θλιμμένη, ταραγμένη έκφραση, η φωνή του είναι αδύναμη, υποφέρει από τις συνέπειες μιας μεγάλης απώλειας και δίνει τη εντύπωση ότι θέλει να πεθάνει.

Μπορούμε ακόμα ,να πούμε ότι είναι ασυνήθιστα μεμψίμοιρος και χρειάζεται παρηγοριά και γίνεται σκυθρωπός όταν δεν του δίνουνε προσοχή. Είναι ανήσυχος και αγχώδης και υποφέρει,επίσης, ακόμα από πυρετό, διάρροια και πάει λέγοντας. Αν και τα σωματικά συμπτώματα είναι τα ίδια, έχουμε να κάνουμε με δυο διαφορετικές ασθένειες.

Η πρώτη περίπτωση είναι απόρροια μιας τάσης που θέλει να τελειώσει τη ζωή του, εξ αιτίας μιας μεγάλης απώλειας, ενώ η δεύτερη κατάσταση είναι βασικά μια κραυγή για ενδιαφέρον. Είναι ξεκάθαρο ότι η θεραπεία πρέπει να λάβει υπόψη της το (συναισθηματικό) υπόβαθρο της ασθένειας. Όταν παραβλέπουμε την ψυχική και συναισθηματική κατάσταση του ασθενή, εφαρμόζουμε μια θεραπεία με τρόπο απρόσωπο, αντικειμενικό, ουσιαστικά παράλογο, απευθυνόμενοι μόνο στα συμπτώματα και όχι στον ασθενή. Εάν,παρά ταύτα, παρατηρήσουμε τα ψυχικά συμπτώματα, αντιλαμβανόμαστε την ασθένεια σε ένα ευρύτερο πλαίσιο και αντιμετωπίζουμε τον ασθενή σαν μια ύπαρξη που υποφέρει.

Ο Δρ. Μπαχ περιέγραψε τη σύνδεση μεταξύ ψυχικών και συναισθηματικών καταστάσεων και σωματικής ασθένειας σαν μια σύγκρουση μεταξύ Προσωπικότητας και Ανώτερου Εαυτού. Σε κάθε άτομο τραυματισμένο από τη ζωή, έβλεπε στον πυρήνα μια καλή, υγιή ανθρώπινη ύπαρξη και ήταν πεπεισμένος ότι η υγεία θα επιστρέψει όταν η ισορροπία της ψυχής αποκατασταθεί και ο εσώτερος εαυτός ολοκληρωθεί και αναζωογονηθεί.

Αυτό άλλωστε είναι το σκεπτικό της σημερινής ψυχοσωματικής ιατρικής. Αλλά, ενώ η ψυχοσωματική ιατρική επιχειρεί να λύσει αυτές τις συγκρούσεις με πρωτόκολλα μάθησης ή ανύψωση της συνειδητότητας, η Ανθοθεραπεία προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει ή να θεραπεύσει προσδιορισμένες ψυχικές τάσεις με ανθοιάματα, χρησιμοποιώντας ένα τρόπο που δεν έχει επιστημονικά εξηγηθεί.

Τα θετικά αποτελέσματα της ανθοθεραπείας μπορούν σημαντικά να ενισχυθούν από την συνειδητή δουλειά του ασθενούς πάνω στην αδύναμη «Προσωπικότητα».Και ακριβώς αυτό θέλω να δείξω, επισημαίνοντας τον ρόλο των βαθύτερων ψυχολογικών συνδέσεων. Πολύ συχνά όταν συγκεντρωνόμαστε στη υποκείμενη ψυχική ή συναισθηματική κατάσταση, μπορούμε να λύσουμε τους κόμπους και να κινητοποιήσουμε τη διαδικασία θεραπείας, ακόμα και χωρίς φάρμακα. Αυτή η διαδικασία μπορεί να ενισχυθεί και να προαχθεί χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα ανθοιάματα.

Παρ'όλη την εντυπωσιακή της επιτυχία, η ανθοθεραπεία έχει τους περιορισμούς της. Επειδή η θεραπευτική, όπως και η ασθένεια, είναι φαινόμενα που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη μοίρα η την περίσταση, δεν μπορούμε πάντα να επιβάλλουμε τη θέληση μας. Όταν ο ασθενής είναι αποφασισμένος να γίνει καλά και εργάζεται μαζί με το θεραπευτή και τα εργαλεία του, σαν μια συντονισμένη ομάδα, έχουμε όλες τις προϋποθέσεις για να επιτύχει η θεραπεία.

Μερικές φορές χρειάζονται συμπληρώματα (διατροφής) η κάποια άλλη μορφή θεραπείας όπως είναι η ομοιοπαθητική.(Η συμβουλευτική ή η ψυχοθεραπεία συνοδεύουν, επίσης, την ανθοθεραπεία σε ένα μοναδικό συνδυασμό, με άμεσα και διαρκή αποτελέσματα )*.

Η δύναμη της ανθοθεραπείας του Μπαχ βρίσκεται στην ικανότητά της να εξομαλύνει τις ψυχικές διαταραχές και να επιλύει τις εσωτερικές συγκρούσεις καθώς και να βελτιώνει τα σωματικά συμπτώματα που έχουν αναγνωρίσιμες ψυχικές αιτίες ή συμπτώματα. Τα άνθη του Μπαχ είναι ιδιαίτερα κατάλληλα για παιδιά. Είναι κατάλληλα όχι μόνο σαν θεραπεία που εναρμονίζει την ψυχή με το σώμα στις σωματικές ασθένειες –αλλά και σαν συμπλήρωμα σε ιατρικές θεραπείες ρουτίνας.

Η ανθοθεραπεία σταθεροποιεί ή εξαλείφει τα αδύναμα ψυχικά σημεία, ή δρα προληπτικά. Για παράδειγμα, αν χορηγήσουμε σε έναν ευερέθιστο, επιθετικό ασθενή, Holly, σε έναν ανήσυχο νευρικό τύπο, Impatiens, σε ένα ασθενή με παθολογική ανάγκη για αναγνώριση, Heather, σε ένα φοβισμένο ασθενή, Mimulus, η σε ένα μελαγχολικό τύπο, Mustard, θα πλήττονται λιγότερο συχνά η και καθόλου από τα συναισθηματικά και τα σχετιζόμενα σωματικά προβλήματα.
Θα ήθελα, ακόμα, να τονίσω ότι κάθε ψυχική κατάσταση δεν είναι απόλυτα θεραπεύσιμη, ούτε είναι αναγκαστικά σημείο ασθένειας. Οι ψυχικές εκδηλώσεις μπορεί να είναι μέρος της προσωπικότητας μας και της μοναδικότητας μας. Η θεραπεία συστήνεται όταν αυτές οι εκδηλώσεις μας κάνουν να υποφέρουμε-για παράδειγμα –με τη μορφή συγκρούσεων, ματαιώσεων, κατάθλιψης, αυτοάρνησης, ή δυσκολίας να τα βγάλουμε πέρα με τη ζωή.

(Απόσπασμα από το βιβλίο του Goetz Blome M.D., Advanced Bach Flower Therapy. A Scientific Approach to Diagnosis and Treatment. Rocherster,Vermont: Healing Arts Press 1992, p.p.1-3)

* Αυτή η πρόταση δεν υπάρχει κανονικά στο κείμενο του Δρ. Blome, αλλά είναι δική μου προσθήκη, στηριγμένη στη προσωπική μου, συστηματική παρατήρηση των εξαίρετων αποτελεσμάτων  της συνεργασίας Συμβουλευτικής / Ψυχοθεραπείας - Ανθοθεραπείας.